Our Blog

砂 拉 越 州 诗 巫 市 石 山 公 园 -环 保 酵 素 净 化 环 境 醒 觉 运 动

诗巫的市议会一直以来都有推行环保工作,但反应和效果都不大。2008年九月有一群主妇们在生活中积极倡导环保酵素,保持、并主动向诗巫市议会署理主席严建安先生建议合作,让民间与政府的力量结合,推广环保酵素。自合作开始,积极的教导,制作和使用环保酵素,全体市民参与环保的工作达到事半功倍得效果,半年内诗巫市的垃圾量减少了30%-40%。

 

The town council of Sibu always tried to promote environmental protection but did not receive much support. In September 2008, a group of housewives, who actively made and used Eco Enzyme, approached Mr. Yan Jian-an, the deputy president of the town council, and proposed to cooperate with the town council to promote the use of Eco Enzyme. In just half a year, they taught a lot of people to make and use Eco Enzyme and the amount of waste in Sibu decreased 30-40%.

 

Majlis bandar Sibu sentiasa cuba untuk menggalakkan perlindungan kebersihan alam sekitar  tetapi tidak mendapat banyak sokongan . Pada September 2008, sekumpulan suri rumah yang sangat aktif membuat dan mengguna Eco Enzim, bercadang kepada Encik Yan Jian-an, Timbalan Presiden Majlis Perbandaran bahawa mengguna eco enzim untuk menjaga alam sekitar. Mereka bekerjasama dengan Majlis Perbandaran menggalakkan and mengajar orang ramai mengguna Eco Enzim di sekitar alam. Dalam jangkamasa setengah tahun, mereka sudah mengajar banyak orang untuk membuat dan menggunakan Eco Enzim dan akibatnya jumlah sisa di Sibu menurun 30-40%.

Gambar di bawah ini adalah salah satu aktiviti yang mereka membuat bersama-sama dengan Majlis Perbandaran Sibu untuk memurnikan kolam rekreasi di Sibu, mereka berjaya menghapuskan semua alga di kolam tersebut.

 

Sibu Purifying pond picture

Tags:

Comments & Responses

Need Help? Chat with us
0
Web Design BangladeshWeb Design BangladeshMymensingh